Alpha Lipid Lifeline, Alpha Lipid Colostrum dan Slim Diet II ialah makanan kesihatan, kecergasan dan kelangsingan keluaran New Image International, New Zealand dan dipasarkan di Malaysia oleh N.Z.New Image Sdn.Bhd. Hubungi Representatif New Image Dzulhijah Sokarno untuk menikmati sari nutrisi dan keajaiban makanan tambahan ini. Telefon 0176782917 atau e-mel dzulhijah@gmail.com, sekarang.

Wednesday, February 10, 2010

OBESITI PINTU MASUK PENYAKIT KRONIK

Petikan berita bertajuk 'Obesity now a major health concern' daripada NST Online 2 Februari 2010:

'Malaysians' penchant for skipping breakfast and eating late, especially at night, coupled with a sedentary lifestyle is ruining their figure and health.

Health Minister Datuk Seri Liow Tiong Lai said obesity is becoming the major health issue with the number of obese people almost tripling in the past 15 years from four per cent in 1996 to 14 percent in 2010.

And since obesity is the gateway to other chronic diseases such as high blood pressure, heart and kidney problems, he said the risk of more Malaysians developing these diseases will become greater in future.' Berita sepenuhnya.

Petunjuk utama obesiti ialah perut buncit atau boroi. Perut menjadi buncit dan kelihatan boroi kerana longgokan lemak dalam ruang tengah badan antara dada dan pinggang.

Lelaki dikatakan boroi apabila lilitan pinggangnya melebihi 90 sentimeter. Manakala lilitan pinggang perempuan boroi ialah 80 sentimeter ke atas. Demikian piawaian yang ditetapkan oleh International Diabetes Federation bagi rumpun Melayu, Cina dan India.

Bagaimanakah mencegah boroi dan seterusnya menghalang jangkitan obesiti serta menjauhkan penyakit kronik seperti darah tinggi, sakit jantung dan sakit buah pinggang?

Amalkan cara hidup sihat dan pemakanan sihat. Kurangkan makanan berkanji, berlemak dan bergula. Longgokan lemak dalam ruang tengah badan akan dibakar secara semula jadi untuk mengekalkan bekalan tenaga untuk kehidupan yang cergas.

Serentak dengan 'pantang kanji-lemak-gula' itu, bekalkan badan kita dengan protin secukupnya, khususnya protin yang bebas daripada lemak dan kolesterol. Sumber makanan yang kaya dengan protin tersebut ialah pati protin kacang soya.

SLIM DIET II, keluaran New Image International, merupakan produk kesihatan dan kelangsingan yang kaya dengan pati protin kacang soya, asid amino perlu, serat, vitamin dan mineral. Produk ini boleh membantu anda menyahkan boroi, mencegah obesiti dan menghalang serangan penyakit-penyakit kronik.

Hubungi Representatif New Image Dzulhijah Sokarno untuk menikmati sari nutrisi dan manfaat kesihatan dalam SLIM DIET II. Telefon 0176782917 atau e-mel dzulhijah@gmail.com, sekarang.

No comments:

Post a Comment