Alpha Lipid Lifeline, Alpha Lipid Colostrum dan Slim Diet II ialah makanan kesihatan, kecergasan dan kelangsingan keluaran New Image International, New Zealand dan dipasarkan di Malaysia oleh N.Z.New Image Sdn.Bhd. Hubungi Representatif New Image Dzulhijah Sokarno untuk menikmati sari nutrisi dan keajaiban makanan tambahan ini. Telefon 0176782917 atau e-mel dzulhijah@gmail.com, sekarang.

Monday, February 1, 2010

'DIABESITY' SI MANIS PEMBUNUH



DIABESITY, ialah nama dalam bahasa Inggeris bagi kembar diabetes dan obesity.

Nama ini tercatat dalam laman web World Wide Words. Belum ada nama seumpamanya dalam bahasa Melayu, tetapi kencing manis bagi diabetes dan kegemukan bagi obesity sudah diketahui ramai. Demikian juga lampau berat bagi overweight.

Menjelaskan lagi maksud diabesity, World Wide Words menurunkan catatan berikut: “Para doktor di Barat dan di negara-negara membangun di Asia sangat bimbang terhadap lonjakan penyakit kencing manis. Penyakit ini dahulunya menyerang orang tua, namun kini semakin galak menghinggapi orang muda dan kanak-kanak yang gemuk.”

“Seseorang yang lampau beratsatu lagi masalah yang mewabak di Baratsangat terdedah kepada serangan kencing manis, sehingga kedua-duanya dianggap akrab terjalin dalam maksud perkataan diabesity.”

Laman web itu seterusnya memetik laporan akhbar Guardian 10 Mei 2003: “Berganding tangan dengan kadar obesiti ialah kadar kencing manis yang melonjak. Di Amerika, gandingan ini mendapat nama baharu: diabesity.

International Diabetes Institute yang berpangkalan di Victoria, Australia juga memberikan jolokan yang sama kepada gandingan obesiti dan kencing manis: “Kita sedang berdepan dengan cabaran sejagat peningkatan penyakit kencing manis dan obesiti dan penyakit terbitan daripada kedua-duanya.”

“Serangan penyakit kencing manis sudah mencecah paras pandemik dan bilangan pengidapnya akan terus meningkat dengan pantasdaripada 190 juta ketika ini kepada 335 juta pada tahun 2025. Kaitan antara kencing manis dan kegemukan pula sangat ketara sehingga istilah diabesity telah digunakan dengan meluas untuk memperihalkan wabak berkembar kencing manis dan kegemukan.”

Di Kanada pula, Heart and Stroke Foundation melaporkan, antara tahun 1994 dan 1955, kadar kegemukan dalam kalangan yang berumur 35 hingga 49 tahun telah meningkat sebanyak 20 peratus. Peningkatan kadar kegemukan sebanyak 20 peratus itu diiringi dengan peningkatan 127 peratus penyakit darah tinggi dan lonjakan 67 peratus penyakit kencing manis.

Mengulas laporan tersebut, ketua jabatan kardiologi di Kingston General Hospital dan pensyarah di sekolah perubatan Queen University Dr. Chris Simson berkata: “Gambaran biasa pengidap sakit jantung ialah lelaki berusia 65 tahun, perokok, mengidap darah tinggi dan kencing manis, dan gemuk. Kini, gambaran tersebut meliputi juga wanita berusia 45 tahun, gemuk, merokok dan mengidap kencing manis.”


Manakala di negara kita, Bernama 11 Januari 2010 memetik Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr. Mohd Ismail Merican sebagai berkata ‘sebanyak 1.4 juta dewasa berumur lebih 30 tahun mengidap kencing manis pada tahun 2006, yakni peningkatan sebanyak 80 peratus dalam tempoh 10 tahun, 19962006’.

Tan Sri Dr. Mohd Ismail Merican: “Perkembangan ini membimbangkan. Kegemukan masih menjadi sebab-musabab serangan kencing manis, khususnya dalam kalangan penduduk negara ini.”

Jelaslah kegemukan dan lampau berat mengundang kencing manis. Kencing manis bermakna banyak gula dalam darah.

Darah yang sarat gula ini boleh merosakkan buah pinggang, merosakkan saraf, merosakkan saluran darah pada retina mata, meninggikan tekanan darah dan seterusnya membebankan jantung. Tidak hairanlah mengapa penyakit kardiovaskular, misalnya sakit jantung, menjadi punca utama kematian penderita diabesitypengidap kegemukan dan kencing manis.

Justeru kencing manis adalah kegemukan, maka menurunkan berat badan dan menghapuskan kegemukan dapat mencegah hinggapan ‘si manis’ pembunuh itu. Sekali gus menyekat kedatangan pembunuh bawaannyapenyakit kardiovaskular.

Cara mudah untuk menurunkan berat badan dan menghapuskan kegemukan ialah dengan mengamalkan pemakanan sihat. Pemakanan sihat yang berkesan ialah dengan mengurangkan pengambilan makanan berkanji, bergula dan berlemak serta membekali badan secukupnya dengan protin, serat, vitamin dan mineral.


New Image International, New Zealand memperkenalkan SLIM DIET II, produk kesihatan dan kelangsingan yang mengandungi pati protein kacang soya, asid amino perlu, serat, vitamin dan mineral bagi menyekat kemaraan lampau berat, kegemukan dan kencing manis.

Hubungi Representatif New Image Dzulhijah Sokarno untuk menikmati sari nutrisi dan manfaat kesihatan dalam SLIM DIET II. Telefon 0176782917 atau e-mel kepada dzulhijah@gmail.com, sekarang.

No comments:

Post a Comment