Alpha Lipid Lifeline, Alpha Lipid Colostrum dan Slim Diet II ialah makanan kesihatan, kecergasan dan kelangsingan keluaran New Image International, New Zealand dan dipasarkan di Malaysia oleh N.Z.New Image Sdn.Bhd. Hubungi Representatif New Image Dzulhijah Sokarno untuk menikmati sari nutrisi dan keajaiban makanan tambahan ini. Telefon 0176782917 atau e-mel dzulhijah@gmail.com, sekarang.

Friday, February 25, 2011

KOLOSTRUM BUKAN SUSU

SOALAN: ADAKAH KOLOSTRUM SEJENIS SUSU?

JAWAPAN: Bukan. Kolostrum bukan susu. Cairan kolostrum dibekalkan oleh ibu kepada anak dalam tempoh 72 jam pertama selepas dilahirkan. Cairan kolostrum paling ideal ialah yang dikeluarkan dalam tempoh enam jam pertama selepas ibu bersalin.

Memang kolostrum dikeluarkan menerusi saluran penyusuan ibu, sama ada manusia atau haiwan, namun kolostrum bukan susu.

Kajian saintifik menunjukkan bahawa cairan kolostrum yang dikeluarkan oleh saluran penyusuan ibu itu mengandungi zat daripada sistem peredaran darah ibu. Oleh itu kolostrum kaya dengan antibodi dan sangat sedikiti kandungan laktosnya. Komposisi protin kolostrum juga berbeza dengan kandungan protin dalam susu.

Protin utama dalam kolostrum ialah thymosin alpha, lactoferrin, insulin, immunoglobulin dan protin perangsang pertumbuhan. Protin ini sangat penting dalam menguja pertumbuhan tisu dan pencegahan serangan kuman.

No comments:

Post a Comment